Un lucru care doare infinit mai tare decât eșecul suferit de națională la Euro, numai că aici nu pot fi invocate scuze precum: „nu meritam să pierdem” sau „mingea e rotundă… noi am jucat mai bine, dar am sfârșit mai prost”. Cert este că pasajul Piața Sudului trebuia finalizat până astăzi și tot cert este că lucrările sunt finalizate abia în proporție de 63%, treabă ce a condus la pierderea finanțării europene.
Costurile pentru construirea pasajului Piața Sudului se ridicau la 127 de milioane de lei, dintre care 88 de milioane reprezentau banii europeni care ar fi putut fi amortizați, dar care s-au pierdut. M-am tot întrebat cum este posibil să se întâmple astfel de chestii și am găsit câteva variante „plauzilbile”: poate timpul are o altă dimensiune pe teritoriul României, poate timpul trece cu o viteză net superioară occidentului, sau poate ritmul încet pe care îl avem atunci când construim ceva face parte din folclor și nu dorim să ne îndepărtăm prea mult de origini, așa că 63% din 100% pare rezonabil.
Firea a declarat că pasajul Piața Sudului va fi finalizat la final de an 2016, dar eu sunt destul de reticient. Au trecut deja mai bine de doi ani de când au fost demarate lucrările la acest pasaj. Altă chestie interesantă ar fi că până acum media vitezei cu care s-au desfășurat lucrările a fost de aproximativ 2,5 % progres pe lună. Într-un ritm similar, pasajul Piața Sudului ar fi finalizat peste cca. 1 an și 3 luni, adică prin septembrie 2017, departe de basmele doamnei Firea.
Cu siguranță costurile totale se vor întinde mai ceva ca guma de mestecat, surclasând cele 127 de milioane de lei. Nu-i nimic, ne-am obișnuit, tragem aer în piept, oftăm și continuăm să batem pasul pe loc pentru că ne place să pierdem. Cine răspunde pentru pierderea celor 88 de milioane de lei? Aiurea că „Nimeni” nu este și el un nume!
Alte două exemple ce ne definesc ritmul
Autostrada A3 Gilău:
Lugime: 8,7 kilometri
Cost: 59 milioane euro
Start: august 2014
Termen de finalizare: aprilie 2016
Stadiu: ~62%
Metroul din Drumul Taberei
Lungime: 6,8 kilometri
Cost: 3,1 miliarde de lei
Start: noiembrie 2011
Termen de finalizare: aprilie 2013 august 2017
Stadiu: ~80%